Beskrivning
52-PA202X-061-166
52-PA202X-061-166
Skala | Medium | Måttenhet | Display visar | Mätområde | Upplösning | Precision |
---|---|---|---|---|---|---|
061 | Bromsvätska – DOT3 | % Water | DOT3 % H2O | 0 till 6 | 0.1 | 0.5 |
166 | Bromsvätska – DOT3 | Kokpunkt °C | DOT3 koka °C | 118 252 | 1 | 5 |
MISCO DOT3 Bromsvätska testeren – Mät bromsvätska vatteninnehåll och uppskatta kokpunkt
Misco’s Palm Abbe Digital bromsvätska refraktometer är ett fjärde generationens digitala refraktometrar avsedda för direkt mätning av vatteninnehåll och beräkna kokpunkten för Standard DOT3 bromsvätska. Det tar bara en eller två droppar bromsvätska för att få en omedelbar, exakt visning av procent vattenhalt och en uppskattning av den kokpunkt.
Som en del av den regelbundna underhållsintervall, många biltillverkare rekommenderar regelbundna bromsvätska inspektion. Det blev dock aldrig någon lätt, billigt för att testa den, förrän nu. A Bromsvätska refraktometer representerar den mest exakta fälttester medel tillgängliga för bestämning av vattenhalten och beräkna kokpunkten för automotive bromsvätskor.
Inga bromsar – farorna med högt vatteninnehåll i bromsvätska:
Ett farligt tillstånd föreligger när bromsvätskan kokar i bromssystemet; det kan kännas gillar instängd luft i ledningarna vid bromsning. I extrema fall kan föraren kunna trycka ned bromspedalen helt i botten utan att sakta eller stannar bilen. I kallare klimat, bromsvätska med högt vatteninnehåll blir mycket tjocka, vilket också kan orsaka långsam respons eller svårt att bromsa. Även innehållet av vatten i bromsvätskan ökar blir det mer frätande på stål kolvar och ABS-modulatorn.
Enkel att använda:
Placera en droppe bromsvätska från huvudcylindern eller hjulcylinder på mätytan, nära provet täcker, tillåta en kort tidsperiod temperaturen stabiliserats, och tryck på knappen.
Även nya bilar innehåller vatten i deras bromsvätska!
Det är välkänt att automotive bromsvätska är “Hygroskopisk.” detta innebär att inom en relativt kort tidsperiod, bromsvätska absorberar fukt direkt från luften, ens i ett förseglat system.
The Society of Automotive Engineers (SAE) conducted a recent study of automotive brake fluid. They found that an average one-year-old car had 2% moisture in its brake fluid. Randomly tested cars in the U.S., with an average age of eight years, showed an average water content of greater than 2 ½%. Of these cars, 25% had a dangerously high water content of 4% or more.
Resultatet är katastrofalt bromsfel!
Bromsvätska med högt vatteninnehåll har en reducerad kokpunkten. Detta innebär att bromsvätska kommer att koka i hjulcylindern vid en lägre temperatur än bromssystemet var avsett för. När du kör utför en brant sluttning, släpvagn, eller vid en bromskloss fastnar mot en rotor, bromsvätska temperaturen kan öka tillräckligt högt för att koka om den innehåller tillräckligt med vatten. Trampade på bromsen kommer nu bara komprimera ångan istället för att plattan – resultatet är plötsligt bromsfel.
Bromsvätska är smutsig liten hemlighet:
DOT Standard 116 requires that DOT3 brake fluid, with no moisture content, will only boil at temperatures above 400 °F (205 °C). The fluid in a 3-4 year old car with 3-4% water content in the brake fluid could boil at less than 300 °F (149 °C). How much water is too much? When should brake fluid be changed? Click here for a handy guide to brake fluid water content: When should brake fluid be changed?
Recensioner
Det finns inga recensioner än.